DŚL 24A Wałbrzych (ok. 7,2 km**), Wałbrzych

Czas podróży (w minutach): 2h 50min
Stopień trudności: Średni

Wałbrzych - stare miasto
Startujemy z dworca Wałbrzych Miasto (PKP, liczne linie autobusowe). Kierujemy się ul. Armii Krajowej a następnie ul. B. Chrobrego w prawo i po ok. 1,4 km docieramy do pl. Grunwaldzkiego i Al. Wyzwolenia. Są to dawne błonia miejskie, będące niegdyś rekreacyjną częścią miasta. Po prawej stronie mijamy budynek Zespołu Szkół Elektroniczno- Energetycznych. Po przeciwnej stronie widzimy stoki wzgórza, na którym znajduje się Park Sobieskiego. Dalej podążamy prosto ul. Mickiewicza do skrzyżowania z ul. Garbarską, w którą wkręcamy tuż za kościołem pw. św. Aniołów Stróżów w prawo. Teraz skręcamy w lewo w ul. Młynarską. Po prawej stronie Młynówka, która niegdyś poruszała znajdujący się przy ul. Kościuszki młyn miejski. Ulicą Młynarską dochodzimy do ul. Zamkowej (ok. 0,3 km), przy której znajduje się park i Pałac Czetryców. Zamek został zbudowany przez Czetryców w 1604 r. Przebudowany w latach 1881–82, powstał jako reprezentacyjna rezydencja renesansowa. Skręcamy w prawo w ul. Moniuszki. Na rogu znajduje się szkoła muzyczna wybudowana ok. 1890 r. jako siedziba loży masońskiej. Dochodzimy do ul. Matejki. Pod nr 1 neorenesansowy, wzniesiony w latach 1876–1877 i przebudowany na początku lat dwudziestych XX w. budynek parlamentu okręgowego (dziś siedziba Urzędu Miejskiego). Przy pl. Na Rozdrożu skręcamy w prawo w ul. 1 Maja. Po prawej stronie znajduje się muzeum w dawnym pałacyku Albertich. Na (str. 211) pl. Kościelnym, XIV wieczny kościół Panny Marii, dawny kościółek grzebalny, który jest najwcześniej wzmiankowanym kościołem wałbrzyskim. Obok widoczny jest kościół ewangelicki św. Zbawiciela. Dalej ul. 1 Maja wchodzimy na Rynek. Na środku fontanna w otoczeniu historycznych kamienic. Przecinamy Rynek w skos, do zbiegu ulic Kościuszki i Sienkiewicza. Na elewacji widoczna jest postać chłopca trzymającego kaganek. Ulicą Sienkiewicza, dochodzimy do pl. Magistrackiego. W budynku przy ul. Sienkiewicza 8 znajdowała się poczta konna. Przy placu punktem centralnym jest skwer z fontanną i postacią kobiety, a w głębi ratusz z wielką salą na II piętrze. Ulicą Słowackiego schodzimy w dół. Po prawej stronie mijamy budynek wzniesiony na zlecenie Jana Henryka XI Hochberga w 1905 r. (do niedawna budynek Domów Towarowych Centrum). Po lewej stronie potężna kamienica, a na elewacji widzimy m.in. posągi robotników różnych zawodów. Mieściła się tu siedziba Dolnośląskiego Syndykatu Górniczego i Banku Niemieckiego (obecnie Telekomunikacja Polska i Bank Zachodni). Niżej, po prawej stronie, budynek poczty, budowany w latach 1895–1907, dalej budynek więzienia i sądu z 1855 r. Mijając neogotycki budynek dawnej firmy handlowej i dawny młyn sobięciński (pod nr. 14), dochodzimy z powrotem do pl. Grunwaldzkiego. Stąd do dworca Wałbrzych Miasto możemy wrócić tą samą drogą ok. 1,3 km. Informacja turystyczna: Centrum Informacji Turystycznej i Kulturalnej, Rynek 9, 58-300 Wałbrzych, tel. 74 666 60 68, www.cit.walbrzych.pl

1 Wałbrzych

Wałbrzych, drugie co do wielkości miasto Dolnego Śląska, leży wśród dwóch krain geograficznych – Pogórza Wałbrzyskiego i Gór Wałbrzyskich.